admin | Tips | , ,

De import van occasions kent in Nederland al jaren een sterke groei vanwege een gebrek aan mooie en goed uitgeruste tweedehands wagens. Zo sterk dat de import elk kwartaal een nieuwe recordhoogte bereikt, stelt het VWE.

Het voorbije kwartaal werden 49.190 gebruikte auto’s ingevoerd. Dit is een stijging van maar liefst 30% t.o.v. het eerste kwartaal van 2016. Vooral occasions van één tot twee jaar oud zijn erg populair bij de Nederlandse autoliefhebber.

Groeiend tekort aan kwaliteitsvolle tweedehands auto’s

Nederland beschikt weldegelijk over duurzame occasions, maar het wordt steeds moeilijker ze te vinden. Voornamelijk wagens die tussen de drie en vijf jaar oud zijn, ontbreken momenteel op de markt. Een verkoopsdip tussen 2012 en 2014 ligt aan de basis van deze schaarste.

Naast de wat oudere occasions, zijn ook wagens van één tot twee jaar oud erg populair bij de Nederlandse autobestuurders. Particulieren die nieuw kopen, rijden namelijk steeds langer rond met hun wagen. Hierdoor komen jonge occasions tegenwoordig bijna volledig uit het buitenland.

Stabiele prijzen en marges

De aanhoudende groei van de invoer van occasions, heeft weinig invloed op de huidige prijzen. Deze zijn het voorbije kwartaal  vrij stabiel gebleven. Volgens cijfers van Autodata is er sprake van een kleine stijging van 0.16%, een voortzetting van de trend van de voorbije jaren.

De toename van internetverkoop wordt genoemd als een mogelijke factor die de prijzen op termijn kan doen dalen. Ondanks de recente start van projecten als Bynco, dat jonge tweedehands wagens uitsluitend via het internet aanbiedt, blijft het vooralsnog wachten op enig prijseffect.

De populairste wagens op de importmarkt zijn tot slot vooral kwaliteitswagens van Duitse oorsprong (bron: https://easyimport.nl/). Op relatief dure merken zoals Audi, BMW en Mercedes valt immers het meeste voordeel te behalen. Dit type wagens is in het buitenland namelijk vaker uitgerust met uitgebreide optiepakketten en interessante saloncondities.